درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آرشيو وبلاگ


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 25
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 25
بازدید ماه : 42
بازدید کل : 5157
تعداد مطالب : 18
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1



Alternative content


علمی پزشکی
آرزوی ما افزایش علم پزشکی شما است

 گل گاو زبان اعصابت را آرام می‌کند، خیار و کاهو که می‌خوری سردی‌ات می‌کند، دل درد می‌گیری و اگر مادربزرگی داشته باشی که سر از درمان‌های سنتی در بیاورد، با آویشن، عرق نعناع و نبات درمانت می‌کند.

واقعیت این است که هنوز بسیاری از مردم تنها راه علاج امراضشان را در درمان‌های سنتی جست‌و‌جو می‌کنند و در مقابل، بسیاری هستند که نه تنها درمان‌های سنتی را باور ندارند، بلکه تصورمی‌کنند که این طب، از نوعی نگاه خرافه‌آمیز ریشه می‌گیرد و پایه‌های علمی‌ندارد.

تأسیس اولین دانشکده طب سنتی ایران اما با این هدف صورت گرفته است که درمان‌های سنتی به‌صورت علمی‌توسعه و ترویج پیدا کند. این دانشکده، از مهر ماه امسال با جذب ۱۸دانشجو در دانشگاه علوم‌پزشکی تهران آغاز به کار خواهد کرد و دانشجویان آن نیز، پزشکان عمومی‌خواهند بود. در همین راستا گفت و گویی را با دکتر محمدرضاشمس اردکانی، رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران، ترتیب داده‌ایم.

  • آقای دکتر، دلیل ماندگار شدن طب سنتی بعد از این‌همه سال و با این‌همه پیشرفت در دانش پزشکی نوین چیست؟

 طب سنتی رشته‌ای کاملا علمی‌است که به دلیل اعتقاد زیاد مردم به این نوع از درمان، هزاران سال دربستر تاریخ مورد استفاده قرار گرفته و شاهدش هم این مثل است که اگر به جایی بروید وخدمتی را بگیرید که اثر بخش نباشد، محال است دوباره به آنجا بازگردید. یعنی رمزماندگاری اثر بخشی است و طب سنتی هم به دلیل اثر بخشی و فواید بی شمار درمانی، تا به حال ماندگار شده است.

 از طرفی دیگر، طب سنتی به دلیل کل نگربودن نسبت به طب جزئی نگرجدید، با طبیعت کل نگر انسان‌ها سازگاری بیشتری دارد و در حقیقت طب سنتی، به جای بیماری به بیمار توجه می‌کند و به همین دلیل هم هست که دوام آورده.

اگرطب سنتی این قدر کارآمد است، چرا برای مدتی طولانی مورد بی مهری قرارگرفت؟ این رشته با رواج مدرنیته، به این دلیل که مورد تایید بسیاری از دانشمندان وقت نبود، از صحنه علمی‌ایران دور شد، اما تلاش‌های بعد از انقلاب مسئولین به ثمر رسید و با حمایت وزارت بهداشت و درمان و دیگر کمیته‌های علمی‌و فرهنگی به رشته‌های علمی‌دردانشگاه‌ها پیوست.

به نظرم، با کلاسیک شدن این رشته، تحریفات هم از طب سنتی زدوده خواهد شد و چیزی که در نهایت ارائه می‌شود، طب ناب سنتی است که ریشه در بستر بی بدیل وحدانیت دارد.

  • شما چقدر با علمی‌نبودن طب سنتی موافقید؟

 طب سنتی درست است که به دلیل باورهای عامه به عنوان یک رشته، مورد نیاز بوده است، اما نمی‌شود منابع بسیار ارزشمندی که در این زمینه داریم و تماما بر علمی‌بودن این رشته صحه می‌گذارند را هم نادیده گرفت.

 این منابع به بسیاری از زبان‌های دنیا ترجمه شده و در دانشگاه‌های معتبر پزشکی در سراسر دنیا هم تدریس می‌شود و احیای آنها در قالب علمی‌می‌تواند بیش از پیش این مسئله را تایید کند. نکته دیگر هم اینکه، برخی از قواعد به دلیل تواتر در کتاب‌هاست که قابلیت ارائه علمی‌پیدا می‌کند و در مورد بسیاری از درمان‌های سنتی هم این تواتر در کتاب‌ها وجود دارد.

  • طب سنتی به چه مسائلی می‌پردازد؟

 ببینید، اطبای سنتی مهم‌ترین ویژگی‌ای که داشتند این بود که نگاهشان به بیماری بسیار عالمانه بوده و هرگز کاری نمی‌کردند که زمینه‌های بی اعتمادی مردم و سودجویی سودجویان فراهم شود.

 این طبیبان، بیماری‌هارا از طریق طبع سرد و گرم درمان می‌کردند و با استفاده از گیاهان دارویی و طبیعی برای بیماران نسخه می‌نوشتند، اما باورهای عامه‌ای مثل این که اگر جای تبخال را صبح اول وقت روی چفت در بگذارند، خوب می‌شود و یا اگر کسی یرقان دارد باید ماهی زنده بخورد، نه در جایی ثبت شده و نه دلیل علمی‌دارد. می‌خواهم بگویم برخی باورها در عامه هست که حقیقتا جزء طب سنتی به شمار نمی‌آید.

 اما طب سنتی اصلی، بسیار جامع است و حتی برای مواردی نظیر چگونگی خواباندن بچه، شیردادن به او، زمان مناسب برای این کار و... هم راهکارهایی دارد.

  • برای تأسیس یک رشته دانشگاهی جدید، به نظر شما به قدر کافی مطالعه شده است، یا قرار است از راه آزمون و خطا به تدریس بپردازید؟

 خیر! ما کار را با مطالب اثبات شده و قابل دفاع آغاز می‌کنیم، چون نمی‌شود روی مردم آزمون و خطا کرد. اما منابع قابل دفاع سنتی هم کم نیستندکه همه با منطق علمی‌سازگارند.

  •  اصلا چه شد که به فکر لزوم آموزش آکادمیک طب سنتی افتادید؟

 به دلیل بی توجهی به این شاخه از طب. طب سنتی با وجود استقبال مردم از درمان‌های سنتی، برای پزشکان ما مقوله‌ای ناشناخته بوده و جایگاه این رشته هنوز در کشور تعریف نشده؛ اما از آنجایی که آموزش کشور، وظیفه دارد که رشته‌های به‌روز، مورد نیاز و مورد توجه مردم را در دستور کار آموزشی خود قراردهد و رشته طب سنتی هم از تمام این جهاتی که برشمردیم، قابلیت یک دوره تخصصی را دارد، در دستور کار قرارگرفت.

 از سوی دیگر، طب سنتی، طبی است که بر اساس موازین، قوانین و چارچوب‌های علمی، در بین ایرانیان رواج داشته و مردم از آن استفاده می‌کردند اما با گسترش طب جدید یا به اصطلاح طب غربی اولویت خودش را واگذار کرده است وما با تأسیس این دانشکده، می‌کوشیم تا طب سنتی ایران را که ریشه تمام علوم پزشکی شرقی و غربی از آن است احیا کنیم.

  •  چه کسانی قراراست در این دانشکده درس بخوانند؟

 از مهرماه امسال، قرار است 18نفر از دانشجویان طب سنتی که همگی فارغ التحصیل رشته پزشکی هستند، در دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران مشغول به تحصیل شوند.

 از دیگر افرادی که مقرر شده است تا دوره‌های داروسازی سنتی را در این دانشکده بگذرانند، داروسازان عمومی‌هستند که PhD فارماکولوژی دارند و به داروسازی سنتی علاقه مندند.

 البته قراراست تا از ترم دوم تحصیلی، برای پزشکان متخصص نیز دوره‌های کوتاه مدت 2و3ماهه شناخت گیاهان دارویی و طب سنتی برگزار شود اما در حال حاضر تحصیل در این دانشکده برای افرادی غیر از پزشکان و داروسازان امکان پذیر نخواهد بود که با توجه به گستردگی آموزش‌های طب سنتی به نظرمی‌رسدکه دوره‌های آموزشی را هم برای سایررشته‌های مرتبط؛ نظیر فارغ التحصیلان رشته علوم تغذیه هم در نظر بگیریم.

پیش بینی‌هایی هم برای آموزش‌های بهداشت، اخلاق پزشکی و تاریخ پزشکی کرده ایم.

  • کلینیکی هم برای مراجعه بیماران وجود دارد؟

 بله! کلینیک طب سنتی در کنار دانشکده، قرار است به درمان بیماران با استفاده از طب سنتی بپردازد. جالب است بدانید که ما در این زمینه از کشورهایی مثل چین، هند و بنگلادش که طب سنتی جایگاه ویژه‌ای دارد، عقب هستیم.

مثلا در هند بیمارستانی به نام ایرانی« همدرد» وجود دارد که خدمات طب سنتی را ارائه می‌دهد، اما خود ما تا به حال چنین مرکز درمانی نداشته ایم که با شروع به کاردانشکده این کار هم انجام خواهد شد.

koohkan@hamshahri.org

 
در همین زمینه:
  • معجزه عسل و دارچین
  • ماهی و سبزی؛ پیشگیری از آسم
  • کشف رابطه سیر و سلامت
  • طب سنتی برای ما، همان طب ایرانی-اسلامی است
  • بازگشت ابوعلی سینا به دانشگاه
  • نکته بهداشتی: شیوه‌های طب جایگزین را بررسی کنید
  • گل‌درمانی
  • بازگشت به طبیعت، رمز سلامت
  • تاج خروس پوست را جوان می‌کند!
  • تأثیر زردچوبه در روماتیسم مفصلی
  • تغذیه درست،موی سالم
  • طب سنتی ابن سینا :

    مایه ی افتخار و مباهات ما است که از گنجینه طبیبی حاذق همچون ابوعلی سینا ی حکیم پاسداری نموده و از این میراث ارزشمند معنوی و فرهنگی، به نحو مطلوب استفاده ی لازم را بنماییم .

    طب سنتی ابن سینا مکتبی است کامل وپویا که با نگرشی خاص و کل گرایانه درمانگران این طب را قادر به تسلط کامل بر طبیعت و علوم مختلف و درک صحیح آنها از جهان هستی نموده و به درمانگر می آموزد تا رویکردهای بالینی این طب را برروی افراد در حیطه ی بررسی های دقیق همراه با تشخیصات ( سینایی ) انجام دهند .

    اکنون افتخارآن را دارم تا به لطف حضرت دوست ترکیبات اصولی گیاهان دارویی را براساس ( قانون ابن سینا ) به همراه مشاهدات و بررسی های دقیق و مستند در تشخیص علایم بیماری باتوجه به مزاجهای افراد و یا در نظر داشتن درگیری و مشارکت اخلاط غالب در بدن که موجب بیماری افراد می گردد را به دوستداران جهان هستی و طبیعت زیبای خدا هدیه نمایم . تمامی ترکیبات به همراه برگه تغذیه ارایه می گردد .

    این ترکیبات عبارتند از :

    ترکیبات مؤثر در رفع تمامی اختلالات ناشی از خلط غالب در بدن مانند اختلالات چربی خون ، قند خون ، کم خونی ، پوست ومو و غیره

    با توجه به پیشرفت های بالینی ، پژوهشی طب سنتی و افزایش رشد قابل ملاحظه  در این زمینه ، برآن شدم تا توصیف و دیدگاه ابن سینا را در طب سنتی وتآثیرات این طب برروی اختلالات درمزاجها ، ارگانها ، عناصر ، کانالها ، مدارها وچاکراها وسپس عملکرد هر کدام را در تشخیصها و تکنیکهای اصولی با درمان گیاهی به ترتیب بیان شده مورد بحث و بررسی قرار دهم.

    امید است با قدرت و درایت خود هرگونه ابهام در این زمینه را انتفاد نموده و مرا برای بهتر شدن این امر یاری فرمایید .

                                                                                   با تشکر از شما تارا

    اولین ابزار تشخیص درطب سنتی :

    اولین ابزارتشخیص در طب ابن سینا مزاج شناسی می باشد .

    وی اساس ساختمان جهان رابر چهار صفت قرار داده که این صفات چهارگانه  دو به دو متضاد یکدیگرند :

    1- حرارت 2- برودت  3- رطوبت 4- یبوست  و از ترکیب دو به دو صفات چهارگانه طبایع را شناسایی نموده که بدین ترتیب نامگذاری می کند :

    1- سرد و خشک ، 2- سرد و تر 3- گرم وخشک 4- گرم و تر ومعتدل که جمعاً  نه (9) مزاج ( طبع ) را به وجود می آورند .

    هرگاه یکی ازاین اخلاط چهارگانه از حد میزان طبیعی در بدن بیشتر گردد علایمی در فرد پدید می آید که به آن ( بیماری ) گفته می شو د.

    بر اساس ساختمان جهان عناصرنیز از لحاظ شباهت ظاهری به چهارگروه تقسیم می شوند :

    جامدات که نماینده آنها زمین ( خاک ) است.

    مایعات که نماینده آنها ( آب ) است.

    گازیابخارات که نماینده آنها ( هوا ) است.

    نیروها که نماینده آنها ( آتش و نور ) می باشد .

    دیدگاه ابن سینا براساس جایگاه اخلاط چهارگانه و شباهت آنها با چهار عنصردر طبیعت به ترتیب زیرعنوان می گردد :

    عنصر

    خلط

    وزن

    صفت

    آتش

    صفرا

    سبک مطلق

    گرم وخشک

    هوا

    خون

    سبک زیاد

    گرم و تر

    آب

    بلغم

    سنگین زیاد

    سرد و تر

    زمین

    سودا

    سنگین مطلق

    سرد و خشک

     

    طب سنتی بقراط حکیم :

    در علم ستاره شناسی براساس نظریه ی بقراط حکیم نیز بهرمندی انسان ها از پرتو انرژی ماه و خورشید مزاجی را پدید

    می آورد که به آن مزاج فصل و مزاج موقعیت جغرافیایی می گویند .

    یک درمانگر سنتی بایستی علاوه بر آگاهی ازتمامی موارد نامبرده شده به علم ستاره شناسی و ارتباط آن با مزاج افراد تسلط داشته باشد تا بتواند آداب تغذیه و زندگی انسانها را با مزاج فصلها و موقعیتها ی جغرافیایی هماهنگ گرداند .

    به عنوان مثال :

    علاوه برماه و خورشید که به آنها ( نیرین ) گفته می شود سیارات دیگری در منظومه شمسی وجود دارند که دوران گردش در آنها متفاوت است . مثلا ممکن است چرخشی بیشتر از یک الی 30 سال به دورزمین داشته باشند . درطی این مدت گاهی اتفاق می افتد که پرتو ستاره یاسیاره با ستاره یا سیاره ای دیگر متلاقی و همزمان گردد و باعث بوجود آمدن تابش عنصری جدیدی گردد که بتواند تغییرات مثبت و منفی در کیفیت مزاج مخلوقات کره ی زمین بگذارد . که در علم ستاره شناسی به این ساعات ، ساعات سعد یا نحس گفته می شود . ( مراجعه شود به تقویم نجومی )

    سردی و گرمی زوجی از عناصر خلقت می باشند .

    چنانچه خداوند در کتب اسمانی می فرماید : هر چه را در دنیا به صورت جفت آفریدیم تا مبنای ایجاد کل نظام هستی باشند .

    ( عشق یگانه ) آسمانها وزمین و مخلوقات مابین آنها ( سیارات – کاینات – نباتات – حیوانات - جن و انس ) را آفرید وسپس مزاج اخلاقی را آفرید . که این مزاج اخلاقی عبارتند از :

    پندارها – گفتارها – رفتارها – حرصها – کینه ها – تواضع – بخشش – عشق و ایثار و ...

    بعضی از موجودات مانند جن از عنصرگرمی ( آتش ) خلق شدند و برخی از حیوانات نیزعنصر غالب خلقت آن ها از یک مزاج نشأ ت گرفته مانند زنبور عسل که از جنس صفرا است و عنصر آتش بر او غلبه دارد، یا شیردرنده که از خون غالب آفریده شده و عنصر هوا بر او غلبه کرد یا مورچه که از جنس سودا است و عنصر خاکی براو غلبه کرده و یا الاغ که از بلغم غالب پدید آمده و عنصر آب بر اوغلبه دارد و ...

    بنابراین در حشرات ، خزندگان ، درندگان ، جوندگان ، پرندگان وبه طورکلی در پستانداران وتخمک گذاران و همچنین گیاهان و علاوه بر این موجودات در مواد و مصالح معدنی و اشیا نیز اختلاف در ترکیب عناصر خلقت آنها کاملا مشهود می باشد به طوری که هر کدام دارای ویژگیهای مزاجی خود هستند .

       بقراط در خاطراتش می نویسد : شخصی که بدون درنظرگرفتن حرکت و چرخش سیارات و ستارگان به حرفه ی طبابت بپردازد شخصی بدون آگاهی است و مانند کسی است که در دادگاهی خودش وکیل خودش باشد . و در نکته ای دیگر بقراط با قاطعیت و تحکم بسیارهشدارمیدهد که :

    هرگزآن قست ازبدن را که قمر از علامت فلکی آن در حال عبوراست با آهن لمس نکنید !

    منظور بقراط این است هنگامی که قمر در ماهی قراردارد که با قسمت به خصوصی ازبدن مرتبط است نبایستی جراحی به هیچ عنوان صورت گیرد .

    بنابرجدول نجومی و تقویم نجومی ، قمر هر 2 ساعت یک بار ( 24 ساعت ) به دروازه فلک صوری سر میزند و در هر ماه قمری که تقریبا 28 روز طول می کشد قمردر هر دوروز ونیم یک بار ازیک صورفلکی عبور می کند .

    بدین معنا که دو روز درفروردین – دو روز در اردیبهشت و به همین ترتیب ....

     اکنون بنا به گفته ی بقراط مثالی می آورم . هر کدام از ماهها در بدن آدمی به قسمتی ازبدن شخص مرتبط می باشند مثلا فروردین در بدن آدمی به : سر، دماغ ، مغز و چشم مربوط می شود و اردیبهشت به : گلو – لوزه ها – تارهای صوتی و حنجره و تیرویید وپاراتیرویید مربوط می گردد ... تا اسفند که به پاها ارتباط پیدا می کند .

    منظور بقراط از این بحث چیست ؟

    او می گوید چنانچه به عنوان مثال قمر در ماه اردیبهشت است هرگز جراحی گلو- گواتر – تارهای صوتی – تیرویید و پاراتیرویید صورت نگیرد .

    یا زمانی که قمردر ماه فروردین است عمل جراحی برروی  سر – دماغ – مغز وچشم نبایستی انجام گیرد .

    با خریدن یک سالنامه ی نجومی قادر خواهید بود تا تمامی این فرایندها را تشخیص دهید .

    جامعه ی پزشکان آشکارا اعتراف می کند که دست کم 5% از مرگ و میرهای بیمارستانی نا معلوم است که بقراط می فرماید: بخاطر ورود قمر در ماه بخصوصی می باشد .

    پس بهتر است با محترم شمردن اندرزهای بقراط و با در نظر گرفتن موقعیت ( ماه ) برنامه ریزی روزهای جراحی خود را بر طبق موقعیت های ماه هماهنگ سازید .

    امروز حتی ناباورترین دانشمندان قبول دارند که کره ی ماه برروی جزر و مد اقیانوسها ی جهان و نیز باز و بسته شدن صدفها تأثیری مستقیم دارد .

    همه ی ما می دانیم که بیش از 85% بدن انسان از آب تشکیل شده پس کره ماه به راحتی قادر است برروی بدن و عواطف و احساسات آدمی به درجه ای تأثیر گذارد که دیگران از آن بی اطلاعند .

    بنابرنظر بقراط عمل جراحی در موقعیتی که گفته شد باعث تقویت شدن جریانهای جزرو مد موجود در بدن می گردد ، یعنی با بازکردن غیر طبیعی بدن و وارد شدن هوا به درون آن این امر رخ داده و آن قسمت از بدن که تحت تأثیر یکی از صورتهای فلکی است و اتفاقا در همان روز هم قمر از آن صورت فلکی به خصوص ،  در حال عبور است . طبعا آن قسمت ازبدن را حساس و آسیب پذیرمی کند .

    این امر می تواند اندرزبقراط را برای آن دسته از پزشکان روشنفکر که نسبت به این موضوع کنجکاوند نشان دهد .

    بقراط علم پزشکی را بر پایه ی آگاهی هایش از علم ستاره شناسی پایه ریزی کرده و به پدر شغل طبابت مشهور می باشد و در هنگام گرفتن درجه ی پزشکی در سراسر دنیا در هر تخصصی که باشد بایستی پزشک سوگند نامه ی بقراط را قرایت کند .

    به این ترتیب بهتر است نصایح خردمندانه ی این بنیانگزار طب را بیشتر مورد بررسی قرار داده و با خریدن یک سالنامه نجومی به راحتی به وضعیت قمر در تاریخ مورد نظر آگاهی یابید .

    منتظر مطالب کلی در این زمینه در سر فصلهای بعدی  باشید .

     

    خداوندا ، مرا وسیله ای برای برقراری صلحت قرارده و درجایی که نفرت است به من عشق را بنما ، درجایی که ناسزا هست به من گذشت را عطا فرما ، درجایی که اندوه و تأثراست به من شادی را ارزانی نما و درجایی که ظلمت و تاریکیست بگذار نور را گسترش دهم . رحمتی فرما و کاری کن که زیاد به جستجونپردازم و به همان اندازه که موردفهم و درک قرار می گیرد قادربه درک و فهم باشم و مورد عشق و علاقه ... آمین .          

      



صفحه قبل 1 صفحه بعد

 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب
  • ردیاب خودرو

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علمی پزشکی و آدرس gooddocktor.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.